Misforstået at fjerne paywall-annoncer

Onsdag 2. september 2015Af Oskar Herrik Nielsen

Debatindlæg bragt på MediaWatch 2. september 2015.


Da jeg tirsdag læste på MediaWatch at vores ellers dygtige kolleger på Information nu fjerner annoncer for deres digitale abonnenter, blev jeg ærgerlig. Ikke kun på dagbladets vegne - men også brugernes.

Jeg mener at det er en misforstået hensyntagen helt at fjerne annoncer - selv for betalende brugere. Man går annonceskeptikernes ærinde, og anerkender dermed præmissen om at annoncer er et nødvendigt onde - det i en tid med svindende indtægter for de danske medier.

Da Altinget i september 2014 spurgte sine brugere om hvorvidt annoncerne på Altinget virkede relevante for dem, svarede 4 ud af 5 ja. Over halvdelen af de adspurgte mente ligefrem at annoncerne var med til at forbedre brugeroplevelsen, mens færre end hver femte svarede at 'annoncerne generer mig'.

Kunsten er naturligvis at præsentere et relevant og lødigt annonceudbud for brugerne, og - om muligt - være selektiv med hvilke kampagner man eksponerer for sin målgruppe. Jeg er med på at det pressede RTB-marked primært byder på mainstream-kampagner (som Informations læsere sandsynligvis ikke bryder sig om), og at eksempelvis supermarkederne køber flere eksponeringer (og til højere priser) end eksempelvis idealistiske organisationer gør det. Men man skal evne at finde mikset, hvor man hverken ‘pakker annoncerne væk’ eller tillader ekstreme overlay-bannere og 30 sekunder-lange videoer, man skal afspille, for at kunne læse en artikel.

På den måde gør man annoncerne til en integreret del af brugernes oplevelse af mediet - samtidig med at det er indtægtsgivende. Det er lykkes for os, så det kan lykkes for andre.

Jeg ønsker Information - og alle andre, der forsøger med paywall - alt det bedste. Men glem ikke annoncørerne - de er vores venner, ikke fjender!

Oskar Herrik Nielsen
Direktør, NICHEHUSET