Hvad er prisen på den forkerte medarbejder?

Det kan være dyrt for en arbejdsplads at ansætte den forkerte leder- eller specialist. Men hvad stiller man som arbejdsgiver op i et svært jobmarked? NICHEHUSETs direktør klæder dig på til din næste rekruttering.


Arbejdsløsheden i Danmark er rekord lav siden før finanskrisen. Karrieredanskeren er mere mobil end nogensinde før, men stiller også større krav til en eventuel nye arbejdsgiver.

Vi hører hver dag fra rekrutterende ledere rundt om i Danmark, som har svært ved at indfri deres ambitioner om at kunne tiltrække den helt rigtige medarbejder.

De klassiske jobportaler - som besøges af folk som, der ihærdigt leder efter nyt arbejde - bugner at jobtilbud, og sociale medier som LinkedIn (som endnu har en for lille dækningsgrad, særligt i den offentlige sektor) er oversvømmet af karrieretilbud, hvor det som arbejdsgiver er svært at skille sig ud.

Hvad stiller man op?

Vores anbefaling er entydig: Nå kandidaterne, hvor de er. Rekruttér din næste leder eller specialist gennem et nichemedie, kandidaten læser som en del af sit nuværende arbejde. Invester i jeres employer branding - pris og udbytte viser sig inden for rekruttering oftest at være proportionel.

Overvejelser til dig, der søger ny medarbejder
- Hvordan ser drømmekandidaten ud for dig?
- Er det nemt at finde den rigtige til stillingen?
- Kan kandidaten være arbejdsløs (aktivt jobsøgende) eller sidder kandidaten i en lignende stilling i forvejen? (passivt jobsøgende)
- Hvilke omkostninger har det, hvis jeres nye medarbejder viser sig at være fejlrekrutteret - hvad er prisen for den forkerte medarbejder?

Jeg ønsker dig held og lykke med din rekruttering. Har du behov for et godt råd, eller er du i tvivl om jeres strategi er den rigtige, er du velkommen til at kontakte mig eller en af NICHEHUSETs medierådgivere for en uforpligtende dialog.

Oskar Herrik Nielsen
Direktør, NICHEHUSET

Tlf. 35 35 10 10
oskar@nichehuset.dk


NICHEHUSET er annoncebureau for beslutningstagermedierne Altinget, Mandag Morgen og Økonomisk Ugebrev, der hver dag læses af ledere- og specialister inden for den offentlige sektor og i det private erhvervsliv, der alle er beskæftigede i lignende stillinger i forvejen.

Vi rådgiver hver dag landets myndigheder, organisationer og virksomheder om hvordan man bedst rammer de passive jobsøgende, som ikke læser jobportaler, gennem specialiserede nichemedier.